سوالات آزمون دكتراي مسائل اجتماعي

دانشگاه تهران 12 ارديبهشت امتحان آزمون دكتراي رشته‌هاي علوم اجتماعي را برگزار كرد. سوالات آزمون دكتراي مسائل اجتماعي از اين قرار بود:
نظريه‌ها
1- دوركيم جوامع مدرن را واجد چه ويژگي‌هايي مي‌داند؟ اين ويژگي‌ها چه ربطي به تقسيم‌بندي او از جوامع دارد؟ او علت‌ تغيير اين جوامع را چه مي‌داند؟ دوركيم مسائل اجتماعي را چه مي‌داند؟ آيا اين علت‌ها با نظريه او در مورد تقسيم‌بندي جوامع سازگار است؟ وضعيت ايران پس از انقلاب اسلامي را با توجه به نظريه دوركيم در مورد مسائل اجتماعي تحليل كنيد؟
2- با استفاده از يكي از رويكردهاي هفت‌گانه در مسائل اجتماعي مساله اعتماد اجتماعي در ايران را تحليل كنيد. تعريف مساله؟ زمينه پيدايش؟ عوامل؟ پيامدها؟ راه‌حل؟

حوزه‌ها
1- نظريه وبر در مورد شرايط ظهور، تداوم و افول جنبش كاريزمايي را توضيح دهيد. آيا وبر به نظريه پاندولي در تاريخ اعتقاد داشت؟
2- تفاوت بررسي‌هاي مربوط به قدرت سياسي در نظريه‌هاي سياسي متعارف (از ليپسيت تا باتامور) را با نظريه‌هاي سياسي متاخر مقايسه كنيد.
3- نظريه ساخت‌يابي طبقاتي گيدنز را توضيح دهيد؟
4- در جامعه شناسي شهري مفهوم de terroirezition با Re terroirezition چه تفاوتي دارد؟ مثالي بياوريد كه در سطح جهاني اولي به دومي تبديل شده باشد.
5- مشكل تراكم ترافيك در تهران را با هر رويكردي مسائل اجتماعي كه مايليد، تحليل كنيد و بگوييد چرا اين مشكل لاينحل است.
6- دو مفهوم اليناسيون و آنومي را توضيح دهيد و آن‌ها را با هم مقايسه كنيد و بگوييد چه راهكارهايي براي رفع هر كدام از اين مشكلات ارائه شده و چه نقدي بر اين راهكارها وارد است؟
7- مساله فحشاء را با استفاده از مفاهيم هويت، جنسيت و نابرابري در قدرت تحليل كنيد سپس نقدهاي جامعه‌شناختي وارد بر اين تحليل‌ها را بيان كرده و در پايان مدل نظري خود را ارائه دهيد.
8- مكتب التقاطي در روانشناسي اجتماعي را توضيح دهيد و براي آن مثالي بياوريد و اثبات كنيد كه مثال شما در اين مكتب مي‌گنجد؟

روش تحقيق
1- فراتحليل و تحليل ثانويه را توضيح دهيد و شباهت‌ها و اختلاف‌هاي آن‌ها را بيان كنيد.
2- گراند تئوري رلا تعريف كنيد و رويه عقلاني كه زيرساخت آن است را توضيح دهيد.
3- جداول زير مربوط به تحليل عامل است. چند عامل مورد تحليل قرار گرفته‌اند؟ KMO چيست و درجه تعيين آن چه معنايي دارد؟ متغيرهاي ويژه كدامند چرا عوامل را دوران مي‌دهيم؟ با چه متدي اين كار انجام شده است؟ جدول عوامل دوران يافته با دوران نيافته چه تفاوتي دارد؟ واريانس چه تغييري كرده؟ مقدار آن كدام است؟ جدول نهايي را تفسير كنيد؟ روش تحليل عامل در علوم اجتماعي چه كاربردي دارد؟

توضيح ضروري اين‌كه براي زبان تخصصي دو پاراگراف براي ترجمه داده‌ بودند. هر سال نسبت به سال گذشته سوالات متفاوت طرح مي‌شوند. براي اين‌كه حال و هوا دستتان بيايد چند تايي از سوالات سال گذشته را اینجا می آورم:

نظريه‌ها
1- نظريه كالينز را توضيح دهيد؟
2- گيدنز در مورد مسائل اجتماعي چه نظري دارد؟

حوزه‌ها
1- ديدگاه‌هاي ساختاري و فردي را در زمينه مسائل اجتماعي مقايسه كنيد؟
2- رويكرد تضاد ارزشي چگونه از مفهوم طبقه در تبيين مسائل اجتماعي استفاده مي‌كند؟
3- ديدگاه تراكم را در زمينه شهر توضيح دهيد؟
4- مشخصات جنبش‌هاي اجتماعي چيست؟

روش تحقيق
1- شيوه‌هاي كنترل متغيير را توضيح دهيد؟
2- روش تحقيق كيفي چه ويژگي‌هايي دارد؟
3- .معادلات تحليل مسير و رگرسيون را در مدل داده شده مشخص كنيد