آزمون دكتراي جامعه شناسي سياسي

روزهاي پنج شنبه و جمعه، 19 و 20 ارديبهشت، آزمون دكتراي دانشگاه علامه در دانشكده ادبيات برگزار شد. سوالات آزمون جامعه شناسي سياسي اين‌ها بودند:

نظريه‌ها
1.ديدگاه‌هاي هابرماس و فوكو را در مورد مدرنيسم و پست مدرنيسم توضيح داده و واگرايي، همگرايي و امكان تلفيق نظريات آن‌ها را بررسي كنيد.
2.مفروضات اصلي سه پارادايم اصلي جامعه شناسي كلاسيك را بيان و جهت تحولشان را نشان دهيد.
3.مهمترين مساله اجتماعي امروز جامعه ايران را چه مي‌دانيد، توضيح دهيد.
4.ديدگاه‌ پارسونز، بورديو و گيدنز در مورد كنش اجتماعي را بيان كنيد و بگوييد كدام يك در اين زمينه، سهم مهمتري دارد و چرا؟

حوزه‌ها
1.تفاوت‌ها و شباهت‌هاي جامعه شناسي سياسي كلاسيك و مدرن را بيان كنيد.
2.عوامل و موانع توسعه سياسي در ايران كدامند؟
3.فرهنگ سياسي چيست و چه ارتباطي با توسعه سياسي دارد؟ فرهنگ سياسي در ايران چه ويژگي‌هايي دارد؟
4.ديدگاه‌هاي نخبه‌گرايي و كثرت گرايي را در توزيع قدرت توضيح داده و مشابهت و تفاوت‌هاي آن‌ها را بيان كرده و نظرشان را در مورد پيدايش دولت و رابطه با گروه‌هاي قدرت بيان كنيد.
5.ديدگاه محروميت نسبي را توضيح داده و عوامل خشونت در انقلاب از نظر اين ديدگاه را توضيح داده و براساس آن، ميزان خشونت در انقلاب ايران را برآورد كنيد.
6.نقش نهادهاي نظامي و امنيتي را در جريان انقلاب از نظر جانسون، تيلي و فوران بيان كرده و ديدگاه‌هاي آن‌ها را مقايسه كنيد.
7.وبر شهر را مفهومي چند بعدي- آيده‌آل تايپ مي‌ديد؛ اين نكته را توضيح دهيد. وبر چه محورهايي را در شهر مورد توجه قرار داد و چه اهدافي را در تحليل شهر دنبال مي‌كرد؟
8.عاملان شناخت در جوامع سنتي و مدرن كدامند؟ تحول آن‌ها را توضيح دهيد.

روش تحقيق
1.مفهوم «كنترل» را در روش علمي توضيح دهيد. براي كنترل در روش‌هاي آزمايشي و پيمايشي از چه شيوه‌هايي استفاده مي‌شود.
2.پايايي و روايي را از هم متمايز كنيد و روش‌هاي سنجش پايايي را نام ببريد و نحوه كاربرد يكي از آن‌ها را در ساختن طيف گاتمن توضيح دهيد.
3.پوپر چه انتقاداتي بر روش استقراء وارد كرد؟ با يك مثال از علوم طبيعي يا علوم انساني درستي انتقاد او و با يك مثال نادستي انتقادش را نشان دهيد.
4.فرمول‌هاي لازم براي سنجش مدل زير را بنويسيد. با توجه به ميزان P،‌تاثير مستقيم X1 بر X3 را بگوييد و فرمول‌هاي r را بنويسيد.

زبان تخصصي
چهار سوال آورده بودند كه براي پاسخ به آن‌ها بايد چهار متن انگليسي را مي‌خوانديد. موضوعاتش شامل رابطه فرهنگ و اجتماع، زبان و ... بود. مزيتش اين بود كه ترجمه دقيق پاراگراف‌ها را نمي‌خواست. سوال پنجم، 10 اصطلاح انگليسي آورده و خواسته بود در مورد معناي هر كدام، حداكثر 2 خط به فارسي بنويسيم.

تكميلي: بهاره آروين سوالات آزمون دانشگاه تهران و تربيت مدرس در سال گذشته را اين‌جا نوشته و در مورد مصاحبه هم به نكات مفيدي اشاره كرده؛ حتما بخوانيد.

5 نظر

سلام
فکر کنم من اگر قرار بود شرکت کنم حتماً رد می شدم :)

Unknown  

خب، امتحان دكترا راحت‌تر از آن چيزي است كه فكر مي‌كنيد. چون چيزهايي را كه خوانده‌ايد و حفظ كرده‌ايد مي‌پرسند و اگر كتاب‌ها و جزوه‌ها را خوانده باشيد حتما جزو پنج نفري خواهيد بود كه به مصاحبه دعوت مي‌شوند. مشكل اصلي اين است كه منابع آزمون دكترا هيچ وقت دقيقا مشخص نيست. در اين صورت شما با سي تا چهل كتاب روبرو هستيد كه بايد بخوانيدشان و جزوه‌هايي كه بايد حفظ كنيد و البته مهارت خوب نوشتن در پاسخ به سوالات.

لعیا  

سلام
ممنون از مطالب مفیدتان،اگر توضیحاتی در مورد این رشته و دانشگاههائی که پذیرش میکنند بدهید، مممنون میشوم.

ناشناس  

سلام امید هستم از مهاباد

خیلی ممنون می شیم اگه لطف کنین منابع آزمون دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه تهران یا هرکدام از دانشگاههای تهران رو هم بذارین تا ما شهرستانیا نیایم تهران دنبالشون بگردیم و ترافیک درست کنیم!
از لطفتون پیشاپیش سپاس گذاریم
هرروز به وبلاگتون سر خواهم زد
5 اسفند 88
hiwa64@live.com

ناشناس  

سلام
توضیحات وراهنماییهای مفیدی ارایه شده اما اگر اجازه بفرمایید از طریق امیل سوالاتم را مطرح کنم.بنده وکیل دادگستری هستم اما در صدد هستم در رشته جامعه شناسی متالعاتی داشته باشم در سورت امکان آدرس ایمیلتان را در وب اعلام فرمایید

ناشناس