آمار تکان دهنده مجلس از روابط جنسی در ایران یا گزارشی بی ارزش

برای تشخیص یک گزارش کارشناسی از یک متن چرند سوالات زیر را به ترتیب پاسخ دهید، برای نمونه گزارش مرکز پژوهش های مجلس تحت عنوان «ازدواج موقت و تأثیر آن بر تعدیل روابط نامشروع جنسی» بررسی خواهد شد.
 -1 آیا نویسندگان تخصص کافی برای اظهارنظر در مورد موضوع را دارند: بله و خیر. نویسنده حجت الاسلام بهرام شجاعی و ناظر علمی، حجت الاسلام جلیل محبی هر دو تحصیلات حوزوی دارند و به خوبی توانسته اند تعریف ازدواج موقت، شرایط فقهی و مجادلات مربوطه بخصوص بحث ضرورت اذن ولی و ... را توضیح دهند که نیمی از متن گزارش (40 صفحه) را به خود اختصاص داده اما در بخش دوم گزارش یعنی انحرافات جنسی هیچ تخصصی در حیطه جامعه شناسی ندارند. این گزارش درمعاونت سیاسی- حقوقی تنظیم شده نه معاونت اجتماعی- فرهنگی.
 -2 آیا در متن گزارش به آخرین مباحث علمی در این موضوع اشاره شده و مباحث در یک چارچوب منطقی ارائه شده است؟ بله و خیر. در زمینه ازدواج موقت مباحث فقهی آمده است اما در مورد انحرافات جنسی در جامعه و سیاست های کنترل آن به هیچ نظریه علمی در حوزه جامعه شناسی یا روانشناسی اشاره نشده و تنها به شیوه سخنرانان منبری از «عوامل اخلاقی و اعتقادی، تمایل به آزادی مطلق، دنیاگرایی، ضدیت با اسلام و حاکمیت دینی، ضعف علم و ایمان، مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و ضعف تبلیغات دینی در کنار تبلیغ بی‌ بند و باری به‌ عنوان دلایل گرایش به «فحشای جنسی» یاد کرده است.
 -3 آیا در متن گزارش به آخرین تحقیقات علمی در این موضوع اشاره شده و از نتایج آنها استفاده شده است؟ بله و خیر. این گزارش 80 صفحه ای در صفحه 49 وارد بحث وضعیت روابط جنسی در ایران در آینه آمار می شود و در پنج صفحه کشکول وار آماری از دیدن تصاویر مستهجن، خودارضایی، روسپیگری، مزاحمت جنسی برای زنان و بدحجابی و خودآرایی زنان ارائه می کند تا نمایی از وضعیت اخلاقی جامعه ترسیم شود.
 -4آیا منابع مورد استناد موثق بوده و اعتبارسنجی شده اند؟ خیر. آمار منتشره از خبرگزاری فارس نقل شده اند و در چند مورد اشاره شده که خبر بعدتر تکذیب شده است. یکی از تکان دهنده ترین آمار نقل شده در این گزارش این است که بنا بر گزارش آسیب های اجتماعی جوانان، چالش ها و راهکارها،در سال 1386 از بیش از صدهزار دانش آموز مورد بررسی 76 درصد دانش آموزان ایرانی با جنس مخالف رابطه دارند؟! و 17 درصد دانش آموزان همجنسگرا هستند (آمار همجنسگرایی در بالغین آمریکایی زیر 10 درصد است)و بقیه خودارضایی می کنند.  از آنجا که این گزارش عمومی نشده مشخص نیست نمونه گیری این تحقیق چگونه انجام شده؟ از سراسر کشور یا شهرهای بزرگ یا تنها شهر تهران؟ ایا پاسخنامه ها قابل اطمینان هستند؟ تعریف رابطه با جنس مخالف چیست؟ مکالمه تلفنی؟ صحبت در مکان عمومی؟ دیدار در مکان خصوصی؟ نوازش و تماس جسمی؟ رابطه جنسی محدود؟ رابطه جنسی کامل؟ دانش آموزان از کجا متوجه شده‌اند که به همجنسان خود گرایش جنسی دارند؟ به دلیل ترجیح گذران وقت با آنها؟ لذت بردن از نوازش و تماس بدنی با همجنسان؟ تجربه رابطه جنسی کامل با همجنسان و غیرهمجنسان و ترجیح همجنسان؟ نویسنده اصل گزارش را ندیده است و تنها به نامه اداری دریافت شده از آموزش و پرورش استناد می کند. او هیچ تخصصی در زمینه اعتبارسنجی آمارهای اجتماعی یا فراتحلیل تحقیقات اجتماعی ندارد و آماری را نقل می‌کند که حتی در جامعه آزاد آمریکا نیز مصداق ندارد.
 -5آیا تمامی جوانب موضوع بررسی شده و از ترتیب مباحث می توان به نتیجه گیری ارائه شده رسید؟ خیر. نویسندگان از گرفتاری جامعه در روابط جنسی سخن می‌گویند و از اثرات مثبت ازدواج موقت در به نظم آوردن روابط آزاد جنسی اما در عین حال نمی توانند تمامی پیامدهای مثبت یا منفی ترویج ازدواج موقت را روشن کنند. آنها مشخص نمی‌کنند که ایا ازدواج موقت در مورد روابط دانش آموزان قابل اجراست؟ آموزش جنسی در دبیرستان ها لازم است؟ چه باید کرد تا تولد بچه های ناخواسته جلوگیری کرد؟ ازدواج موقت چگونه بر روی همجنسگرایی تاثیر دارد؟ در کنار سیاست ازدواج موقت از چه سیاست های دیگری می‌توان استفاده کرد تا از انحرافات جنسی جامعه کاست؟
تمام آمارهای مورد استناد قرار گرفته فقط مقدمه ای است بر این سخن که ازدواج موقت بهترین راه حل برای آدمهایی است که قصد یا امکان ازدواج دایم را ندارند. نویسنده گزارش در جایی اشاره می کند که بنا به نتایج فلان تحقیق، تنها ده درصد جوانان مجرد و در سن ازدواج به ازدواج موقت روی خوش نشان دادند و نود درصد بقیه با آن مخالفند. این آمار باعث نمی شود از اعتقاد نویسنده به گره گشایی ازدواج موقت کم شود و یا نگران سوء استفاده مردان متاهل از این امر شود. در نهایت این گزارش یک گزارش پارلمانی یا کارشناسی نیست فقط یک یادداشت طولانی به سبک سخنان بالای منبر است که از شعر و حکایت هم دریغ نکرده.
 -6 آیا گزارش با پیشنهادات و راهکارهای مشخص پایان می‌یابد؟ خیر. در انتهای گزارش ضمن توصیه به آسانگیری ادارات ثبت برای ثبت ازدواج موقت در جایی غیر از شناسنامه، تاکید کرده‌اند که بخشی به لایحه حمایت از خانواده تحت عنوان ازدواج موقت اضافه شود یا در لایحه‌ای جداگانه نظامنامه قانونی آن با نظر فقها و جامعه‌شناسان و روانشناسان تهیه و به تصویب مجلس برسد. حالا این سوال مطرح می شود که پس این گزارش چه فایده ای داشته؟ مگر همین حالا ازدواج موقت وجود ندارد و قانونی نیست؟ چند میلیون تومان پول بیت المال به نویسنده پرداخت شده که یادآوری کند این مساله مهم است و باید درباره آن یک لایحه حقوقی تهیه شود؛ همین! واقعا؟ بهتر نبود آن چند میلیون تومان، صرف تهیه همان لایحه حقوقی کذا می شد؟
پی نوشت: اکونومیست در خبری به این گزارش مرکز استناد و آمار تکان دهنده ای از آشوب روابط جنسی در ایران منتشر کرده است.مرکز پژوهش های مجلس امروز بعد از ظهر، گزارش «ازدواج موقت و تأثیر آن بر تعدیل روابط نامشروع جنسی» به شماره  13715 را دو ماه پس از انتشارش، از سایت خود حذف کرد. ناظر علمی کار متنی منتشر کرده و به جای عذرخواهی از اشتباه، آن را کم اهمیت نشان داده و رسانه ها را به خاطر جنجال در مورد گزارش متهم به سیاه نمایی و همنوایی با رسانه های استکبار متهم کرده بدون اینکه به روی خود بیاورد مسئول تشویش ادهان عمومی و بی اعتبار کردن مرکز پژوهش ها؛ نویسنده و ناظر گزارش چرند هستند نه ناقلان و نقادان.