اسکار خوش بین

پنهان نمی‌کنم که از نتایج اسکار خوشم نیامد. «میلیونر زاغه نشین» با همه جذابيت نيمه اول فيلم در كل فانتزی‌تر و سطحی تر از آن است که مستحق این همه جایزه باشد.«مورد عجیب بنجامین باتن» برعکس آن‌قدر باشکوه، طولانی و پرحرف است که کمی توی ذوق می‌زند. نويسنده فيلمنامه دلش نيامده چيزي را نگفته بگذارد به جز اين كه چرا هيچ كس از سرگذشت بنجامين تعجب نمي‌كند. انتخاب من «راه انقلابی» بود، ده سال بعد از تايتانيك ما همان زوج عاشق را مي‌بينيم كه حالا انگار يك‌جورهايي تناقضات زندگي مشترك، عشق‌شان را به نابودي كشيده. حيف كه فيلم آن‌قدر تلخ بود كه به مذاق داوران اسكار خوش نيامد؛ هیچ جایزه‌ایی را نبرد و کیت وینسلت جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول را به جای این فیلم برای بازی کمتر فوق‌العاده‌اش در«کتابخوان» گرفت.
بدترين بخش جوايز اعطاي اسكار بهترين بازيگر نقش اول مرد به شون پن براي فيلم «ميلك» بود كه همه از جمله خودش آن را شایسته ميكي رورك می‌دانستند که جنبه ضد ایرانی فیلمش «کشتی گیر» بزرگترین ضعف آن است. نهايت مي‌ماند دلخوشي من به اين‌كه بهترين انيميشن را Wall-e به دست آورد.

1 نظر

به نظر من «راه انقلابی» در پرداخت تصویری و بازیها فیلمی بسیار خوش‌ساخت و محکم بود. دکوپاژ در فضاهای بسته مثل آشپزخانه و اتاق‌ها که اکثر صحنه‌های فیلم را شامل می‌شد آنهم در نمای عریض بسیار جسورانه و در عین حال حساب شده و تمیز بود. شاتهای طولانی با بازیهای نفس‌بر «دی‌کاپریو»، «ویسنلت» و «مایکل شانون» نشاندهنده‌ی شناخت بالای کارگردان از اجراهای استودیوی و تئاتری دارد.
با این حال خالی از خلاقیت و تهور هم در فرم و هم در محتوا بود، درست همان چیزهایی که در «میلیونر زاغه‌نشین» دست کم بیشتر از «راه انقلابی» دیده می‌شود.
به عبارت دیگر داستان، بازیها و صحنه‌پردازی از شمار بهترین‌های «کلیشه»ی خود بودند.

jsahar