حرف و حديث در مورد فيلم نقاب

يك) فيلم را به توصيه يكي از دوستان و از سر كنجكاوي نسبت به فيلمنامه پيمان قاسم‌خاني ديدم و از ساختار هوشمندانه و غافل‌گيري‌هاي بجاي آن خوشم آمد. نيم ساعت اول فيلم و پس از ارجاعات تابلو به فيلم كازابلانكا لجم گرفته بود كه قرار است فيلم، نسخه مبتذل و وطني كازابلانكا شود و درست وقتي كه داشتم به ذوق هنري دوستم شك مي‌كردم، فلاش بك جالب فيلم زده شد و معلوم شد هر كس آني نيست كه مي‌نمايد. البته فيلم يكي دو تا اشكال منطقي هم دارد؛ مثلا چطور امين حيايي، دايي روشنك را نمي‌شناسد در حالي‌كه تماشاچيان صداي شريفي‌نيا را مي‌شنوند و بجا مي‌آورند و يا اين‌كه امين حيايي چرا در مورد روشنك نيز مي‌پذيرد كه نقشه شوم اجرا شود، يك دختر جوان و زيبا و پولدار كه در ضمن عاشق شوهرش هم هست، خب مشكل كجاست ، اگر مثل خيرانديش بيوه ثروتمندي بود با رفتار غيرقابل تحمل، ماجرا باورپذيرتر بود. (و البته همان بهتر كه در نسخه سينمايي، صحنه انفجار ماشين را به عنوان پايان، حذف كرده‌اند، زيادي هاليوودي بود) اما در كل فيلم خوبي بود با ساختار و موضوعي متفاوت.
دو) همزمان با اكران فيلم، سي دي قاچاق آن هم به بازار آمد. جالب‌تر آن كه اين سي دي حاوي صحنه هاي مجوز نگرفته بود. عده‌اي از محافل خبري راست گرا، پخش سي دي را كار خود عوامل فيلم مي دانستتند و آن را انتقام از وزارت ارشاد براي توقيف سه ساله فيلم خواندند. اما تهيه‌كننده فيلم آن‌چنان از فروش سي دي قاچاق و پايين آمدن فروش آن، خشمگين شد كه در حركتي نمادين براي فيلم، مجلس ترحيم برگزار كرد.
سه) پخش سي‌دي بدون سانسور، حساسيت‌ها را برانگيخت. روابط عمومي وزارتخانه به جاي معاونت سينمايي ارشاد براي پخش فيلمي كه خود مجوز اكران آن را داده است و۴۰روز هم اكران شده از مردم عذر خواهي كرد. اين بيانيه را خبرگزاري فارس كه از راست‌ترين خبرگزاري‌هاي كشور است روي صفحه اصلي اش قرار داد. سه ساعت بعد ناگهان اين خبر از روي سايت فارس برداشته شد. (متن خبر اوليه به دستور وزارت ارشاد از تمامي خبرگزاري ها برداشته شد اما هنوز هم در سايت سينماي ما قابل مشاهده است.)
معاونت سينمايي ارشاد طي يادداشتي اعلام كرد كه مبناي اين عذر خواهي، نسخه قاچاق فيلم بوده و نسخه سينمايي روي پرده هيچ مشكلي ندارد و تمام مجوزهاي لازم را گرفته است. اين يعني اين كه : وزير ارشاد اصلا فيلم را نديده است و بنا بر حرف و حديث عده‌اي بيانيه عذر خواهي صادر كرده و حتي از معاونت سينمايي خود هم استعلام نكرده.
چهار) مبناي عذر خواهي وزارت ارشاد، بنا بر تحليل‌هاي دوستان انصار نيوز، مضمون غير اخلاقي فيلم (فريب خوردن زنان شوهردار)، استفاده از كلمات ركيك (فحش و بد دهني امين حيايي در نقش آدم منفي) و تبليغ دوبي ( اين يكي رو من هم موافقم) و استفاده از سكس پنهان (اين كه معلوم است دارد يك اتفاقي به صورت تجاوز به زني بيهوش اتفاق مي‌افتد! اگر كساني در آن دو قسمت دچار تحريكات جسماني شدند، واقعا مشكل دارند و بايد بروند دكتر، البته در مورد بچه‌ها واقعا جا داشت درجه بالاتر از 17 سال مي‌دادند) اعلام شد، من نمي دونم اگر هر حرفي در مورد مسائل غيراخلاقي، غير اخلاقي محسوب شود، پس چطور بايد در مورد واقعيت‌هايي كه در جامعه هست؛ آموزش داد. صفحه حوادث روزنامه‌ها پر از اين اخبار است، اگر فيلم سالمي مثل نقاب با آن نتيجه‌گيري اخلاقي، مشكل دارد، پس چه بايد كرد؟ حرف‌هاي شريفي‌نيا را اينجا بخوانيد.
پنج) پخش سي دي فيلم، بحث جلوگيري از تكثير غيرقانوني فيلم‌ها را زنده كرد. اما همه اين حرف و حديث‌ها بي‌نتيجه ست، وقتي ديدن فيلم‌هاي خارجي روي نسخه دي وي دي و بدون كپي رايت به سهولت ممكن است، چطور مي‌شود، فيلم‌هاي ايراني را استثناء كرد؛ اولي بي‌اشكال است و دومي دزدي!
دوستان سينمايي كه داشتن آرشيو دي وي دي فيلم‌هاي دنيا از افتخاراتشان است، تكليف‌شان را با قانون كپي‌رايت معلوم كنند.